Meeldetuletus naistele, kes palju uudiseid loevad
Meediast paistab justkui tegeleksid mehed ainult lahutamise, naisepeksu ja joobes juhtimisega. Kuidas aga sünnib uudis? Selleks peab loos olema uudisväärtusi nagu konfliktsus, ebatavalisus... Õli lisavad tulle moodsad kommenteerimisväärtused, mille järgi mida ärritavam lugu, seda parem. Sest see äratab emotsioone, paneb inimesed jagama, kommenteerima, oma kommentaaride käekäiku kontrollimas käima – kõik see annab klikke, mis võimaldavad näidata suuremaid lugejanumbreid ja seega küsida reklaami eest suuremat raha. See on ajakirjanduse äriloogika ABC.
Viivi Luik jutustab sellest 2015. aastal Ööülikoolis: “Olen
elanud väljaspool Eestit 17 aastat taastatud iseseisvuse 24 aastast ja olen
olnud sunnitud jälgima Eesti elu meediakanalite vahendusel. Kui pole mitu kuud
Eestis käinud ja päris Eestit näinud, siis tundub, et seal vedeleb igas kraavis
mõni surnud mees, et seal otsivad lapsed prügikastist süüa, koerakarjad
murravad inimesi maha, poeg lööb isale kirvega pähe, arstid tapavad patsiente, kiirabi
keeldub välja tulemast, buss sõidab peatusest mööda ja ajab koolilapse alla.
Igas majaühistus on mõni napakas vanaeit, kes peab oma korteris 50 kassi ja 20
koera. Restoranis sülitab kokk sulle taldrikusse. Rahvas igatseb sovetiaega
tagasi, maaelu on hävitatud ja nii edasi. Kuid kui tuled ise kohale ja näed
seda asja oma silmaga, satud kõigepealt segadusse, sest miski ei vasta
nii-öelda tõele. Sa ei näe üheski majas seda napakat vanaeite oma kassikarjaga.
Kuskil pole näha seda kirvega poega, kes tahab isale pähe lüüa. Kui kutsud
kiirabi, imestad kiiruse ja osavõtlikkuse üle. Lühidalt öeldes Eesti
meediakanalid olid mulle kõik selle aja valetanud. Nad olid välja noppinud
ebatavalisi juhtumeid, mida tuleb ette igal maal ja olid nende abil loonud
pildi ühest hoopis teistsugusest maast kui on tegelikult. Tuli välja, et
klikiajakirjandus ajas oma asja ja oli raha peal väljas.”
Lisaks ärihuvile on veel üks põhjus, miks skandaalid ja
vandaalid peavad meediapildis olema. Niiviisi täidab ajakirjandus ühiskonna
valvekoera rolli ja püüab olla kohati käepikenduseks politseile. Nii saab kurjategijad
häbiposti panna ja julgustada ohvreid abi otsima (abi vajavad muidugi
tegelikult mõlemad osapooled).
Mehed, kes armastavad oma naist ja lapsi, jõuavad meedia
huviorbiiti üldiselt ainult aasta isa valimise aegu. Tegelikult kui otsida, on
neid Eestis täitsa palju. Mina ei teadnud seda kohe lapsepõlves ja arvasin
sarnaselt paljudele, et naised peavad ise ja üksi kõigega hakkama saama. Kuid
Jumal on mind õnnistanud abikaasaga, vennaga ning kogudusekaaslastega, kes
võttes eeskujuks Jeesust osutavad naistele ennastohverdavat armastust.
Annaks Jumal, et sirguvad noormehed leiaks endale selliseid eeskujusid
ning naised õpiks taas mehi usaldama.